Banaanikotkatutkimuksen seura ry:n julkaisuja 4 |
Pölf |
Syksy 1995 |
Kauneimmat banaanikotkakäsityöt |
Tarunomainen banaanikotka on näkyvällä tavalla mukana suomalais-ersäläisessä kansanperinteessä. Perinteiset ristipistomallimme kuvastavat näiden kauniiden olentojen suurta merkitystä muinaisessa jokapäiväisessä elämässä. Valitettavasti säilyneitä kirjontatöitä on kovin niukasti, ja suullinen perimätieto aiheesta on muuntunut liki käsittämättömäksi. Nykyisin tämä ristipistotöiden perintö näkyy parhaiten joka koululaisen osaamassa risti-nolla-kirjontapelissä, joka tosin jää vaille lopullista täyttymystä, neulalla kankaalle pistelyä. Suomen koululaitos on tässä kuitenkin esimerkillisellä tavalla mahdollistanut vanhan, kunniakkaan taidon säilyttämisen nykyisen polven tietoisuuteen.
Säilyneen aineiston perusteella runsaimmin banaanikotkia on tehty Rajakarjalassa ja Kannaksella. Kaikki tietävät myös että ko. seuduilla kunnioitetaan banaanikotkien kevätmuuttoa runsaimmilla pääsiäisen seudun juhlamenoilla kuin muualla.
Näillä karjalaisilla ristipistobanaanikotkilla on aivan oma luonteensa. Pistot ovat joko kevyitä, tasaisen harvahkosti pinnan täyttäviä tai raskaan täyteläisiä. Niillä on monia mahdollisuuksia erilaisten tunnelmien esittämiseen. Banaanikotkakirjonnat ovat olleet hyvin suosittuja käspaikkojen, hurstien reunojen ja nästyykkien sekä harakkojen, rätsinöiden helmojen ja muiden puvunosien koristelussa. Kannakselaiset banaanikotkamallit ovat kaikki aiheiltaan mittausopillisesti symmetrisiä, sommittelu on niissä äärimmäisen kireä ja hallittu. Niinpä ne ovat vakavan arvokkaita, mutta silti niissä on ihmeellinen tenho niin että täytyy aina uudelleen pysähtyä ihmettelemään niiden yksinkertaista kauneutta.
Kirjonnat on aiemmin tehty pellavakankaalle, ja ompelulankana on suositeltavaa käyttää pellava-, villa- tai puuvillalankaa. Sohvatyynyihin ja pannumyssyihin voi kirjoa banaanikotkia myös kotikutoisella kaksivartisella villalangalla.
Ja seuraavaksi itse mallit: Ensimmäinen malli on nimeltään "Nuori banaanikotka Laatokan rannalla". Väreinä ovat keltainen ja punainen. Nuoren linnun persoonallinen olemus kuvastaa eloisalla tavalla banaanikotkien huoletonta elelyä Laatokan alueella.
XXX XOX< X XX XXX XXXXXXXXXX XXXXXXXXX XXXXXXXX XXXXXX X X X X Malli n:o 1.
Toisen mallin nimi on "Banaanikotka aterioimassa". Banaanikotkille on näissä kirjonnoissa haluttu jättää ruokarauha, ja siksi malleissa ei esiinny ruokailun kohdetta eli banaania. Tätä mallia käytettiin usein tarjoiluliinan koristeena. Väreinä klassinen keltainen ja hiukan valkeaa.
XX X XXX X XXXX XX XXXXXXXXX XXXX XX XXXXX XXXXXX XXXXXX XXXXXXX XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX XXXXXXXXXXXXXXXXXXX XXXXXXXXXXXXXXXXX XXXXXXXXXXXXXXXX XXXXXXXXXXXXXX XXXXXXXXXXXXX XXXXXXXXXXX XXXXXXXXXX XXXXXXXX XXXXXX X X X X X X X X Malli n:o 2.
Kolmas malli tunnetaan nimellä "Leda-hahmoinen banaanikotka". Ei ole tavatonta että eri maiden mytologioiden aineistot sekoittuvat. Tämä joutsenkaulainen banaanikotka kertoo kreikkalaisen vaikutuksen olleen aikoinaan suuri karjalaisessa elämässä. Väreinä valkoinen ja musta.
XXX X X XXXXX XX XX XX XX X XX XX XX XXX XX XXXX XX XXXXXXXXXXX XXXXXXXXXXX XXXXXXXXXXX XXXXXXXXXX XXXXXXXXX XXXXXXX XXXXX X X X X X X X X XXXX XXX Malli n:o 3.
Neljäs ja viimeinen mallimme kuvaa banaanikotkaa soidinasussa, ja on nimeltää "Meit´oli banaanikotkia raitilla kaksi". On todella harmi ettei tätä mallia tarkempaa kuvausta banaanikotkan erikoisesta soidinasusta ole löydetty. Väreinä ovat turkoosi, kadmiuminkeltainen, purppuranpunainen, akvamariininsininen, myrkynvihreä, okra, kulta, hopea, hehkuva oranssi ja koboltinsininen.
X X X ### ### # ## ## ## X #### X X ######### X X ##########X X X ######### X X ####### X X X X X X X X X X Malli n:o 4.
Banaanikotkatutkimuksen seura ry |